Harun ÖZDEMİR
Kamusal yetkilerin kaynağı
24 Ekim 2018 Çarşamba

Kur’an’da Allah’ın iki anlamı vardır:

Biri, bilgisiyle ve gücüyle her şeyi yaratan, eşi ve benzeri olmayan yüceler yücesi olandır. 

Diğeri de ordusu ve bütçesi olan “topluluk”tur.

Allah, zatı ile insanların erişemeyeceği kadar yücedir. Eşi ve benzeri de yoktur.

Diğeri de topladığı vergi ile insanların can ve mal güvenliğini sağlayan ve adaleti tesis etmek için ordusu olan “topluluk”tur.

Kur’an’da el-Emr, “yürütme” demektir. Dördüncü ayette “Yürütme yetkisi topluluğa aittir” denmektedir. Yani yetkiyi toplumdan alan organdır.

Bu ibare, yasama, yürütme ve yargı yetkisini elinde bulunduran sultanlara ve krallara net bir uyarıdır. Kur’an’ın diğer ayetleri de incelendiğinde kuvvetler dengesinin var olduğu görülür.

Denge; yasama, yürütme, yargı ve denetleme yetkilerinin kullanılmasıyla ilgilidir.

Uzun zamandır Müslümanlar; yasama, yürütme, yargı ve denetleme yetkilerini kral, sultan, diktatör veya emir gibi “Allah’ın gölgesizillullah” olduğunu iddia eden liderler tarafından kullanıldı.

Allah; zatı ile insanlar arasına karışıp kendisini kral ilan etmediğine, yasama, yürütme, yargı ve denetleme görevlerini tek başına üstlenmediğine göre, topluluğun düzeni ve işleri nasıl yürütülecek?

Ya her bir kuvvetin yetkiyi topluluktan aldığı dengeli bir düzen kurulacak ya da biri adamlarıyla zor kullanarak kendisini tek yetkili ilan edecek!

***

Dördüncü ayette “Lillahil emrü” ibaresi demektedir ki;

Rûm beldelerinde yönetim; kuvvetler birliğine dayalı emirlerin, kralların, diktatörlerin, partilerin… elinde olduğu sürece bu coğrafya halklarının iflahı mümkün olmayacaktır.

Küçük bir azınlığın refah içinde yüzmeleri sizi aldatmasın; halkların dipteki sefaleti devam edecektir.

***   

Rûm beldelerinde, kamu adına kullanılan yetkiler adil ve tarafsız seçimlerle belirlenmiyorsa…

Toplumun bütün kesimleri siyasal tercihlerini baskı altında kalmadan özgürce kullanamıyorsa…

Seçim sonuçları her seçimde başka bir adaletsizlikle manipüle ediliyorsa…

Geniş Rûm coğrafyasının kaderi asla ve kat’a değişmeyecektir.

Diplerde kaldıkça kalacaklar.

Birbirlerini yedikçe yiyeceklerdir.

***

“…Topluluğa ait işleri yapanlar yetkiyi ancak topluluktan alabilirler. Önceden böyleydi, sonra da böyle olacak. Bu yasa hiç değişmeyecek...” Rûm-4

Rûm beldelerinde, topluluğa ait yetkilerin kaynağı, belde halkı değilse, beldenin sefaleti değişmeyecektir. 

Ama gün gelecek, bütün kuvvetleri elinde bulunduranlar bir bir gidecek, bütün yetkiler halkın seçtiklerinde olacaktır.

Ve işte o gün geldiğinde Müminler düğün, zafer sevinci yaşarlar”. 

Kur’an Mümin’i iki anlamda kullanır.

Birincisi; var ve bir olan, eşi ve benzeri olmayan Allah’a inanan kişi.

İkincisi ise; en çok göz ardı edilen anlamı ile kuvvetler dengesi rejimini kuran ve koruyan askerler, güvenlik güçleri demektir.

Örneğin, bedel ödeyip askere gitmeyenler, her kim olursa olsun Mü’min değiller; olamazlar da.

Devletin ve kamu düzeninin temeli, asker olmayı kabul edenlerin yani Mü’minlerin yetkisindedir.  

Veyl olsun, bu düzeni bozanlara!

Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
Toplam 2 yorum var, 2 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Hüseyin Kayahan 24 Ekim 2018 Çarşamba 11:21

Allah kelimesinin dediğiniz gibi genel (aam) anlamı, evrenin yaratıcısı olan Allah''ın zatıdır. Özel (has) anlamı devlettopluluk, daha özel anlamı ise meclistir. Meslisler de Allah''a kıyasla bunun için "la yüs''elsorumsuzdur". "Emr" bu kabule göre yürütme değil, yasama olur. Zira başka bir ayette; "emruhum Şura, beynehüm" denmektedir. Hep yanlış tercüme edilen bu cümlenin anlamı şöyledir. Onların işi (sadece) şuradır, (bu da sadece) aralarındadır. Buradaki Şura, bana göre yasamadır. Yürütme, rahman ve resul kelimeleri ile tarif edilmektedir.

Yorumu oyla      10      5  
Fikret ASLAN 24 Ekim 2018 Çarşamba 10:46

Her kim ki halkının manevi duygularını kullanıp onların rızkıyla kendine menfaat sağlıyorsa Rabbim onu kahreylesin. Her kimki ırkçı değilim deyip gizli gizli bölgecilik yapıyorsa Rabbim onu kahreylesin.

Yorumu oyla      11      5  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Engin ÖNEN
Engin ÖNEN
Bir Mayıs, çok renk…
Nedim ATİLLA
Nedim ATİLLA
Yeşil Yıkama ve İtibar Yönetimi
Hanzade ÜNUZ
Hanzade ÜNUZ
Fırtınam, felaketim, hasretim...
Aylin AKDOĞAN
Aylin AKDOĞAN
İzmir-İN
Mehmet KARABEL
Mehmet KARABEL
47 yıldır karanlıktaki 'katliam!'
Tayfun MARO
Tayfun MARO
Aydınlanmanın alacakaranlığında
Kemal ARI
Kemal ARI
İstediklerimiz ve sorumluluklarımız
Muhittin AKBEL
Muhittin AKBEL
Buralara bir daha dönme Göztepe!
Oytun NALBANTOĞLU
Oytun NALBANTOĞLU
Mutlu s’on!
Dr. Hakan Tartan
Dr. Hakan Tartan
Keser döner sap döner!
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA EGE'DE SON SÖZ
GAZETE EGE'DE SONSÖZ
KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva