HABERLER>OTOMOBİL
3 Haziran 2020 Çarşamba - 09:54

İzmir’de taksi ücretlerinde ‘alt limit’ dönemi: En düşük 10 lira!

İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık, taksilerde yolculuk ücretlerine yapılması planlanan zamla ilgili, “Yüzde 25 zam yapma hakkımız var ancak bunun altında bir zam yapacağız. Kesin olarak Temmuz ayında yapılacak UKOME toplantısında belli olacak” dedi. Başkan Anık, diğer illerde uygulanan minimum 10 lira yolculuk ücreti uygulamasının da Temmuz ayında İzmir’de hayata geçeceğini açıkladı.

EGEDESONSÖZ-İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık,SonsözTV yayınına konuk olarak katıldı ve Gazeteci Fatih Yapar’ın sorularını yanıtladı.

Başkan Anık, koronavirüs salgını ile birlikte normale dönüş sürecinde ticari taksilerle ilgili merak edilen sorulara cevap verirken, taksi tarifelerine yapılması planlanan zam hakkında da açıklamalarda bulundu.

MİNİMUM YOLCULUK TUTARI 10 LİRA OLACAK!
Taksilerde uygulanacak tarife zammı hakkında konuşan Anık, “Biz zam alalı 23 ay oldu. TEFE-TÜFE’ye göre yüzde 25 zam alma hakkımız var ancak öyle bir şey yapmayacağız. 4 aydan beri UKOME toplanmıyor. Temmuz ayında bir düzenleme yapılabilir. Şu an alınmış bir karar yok, Temmuz ayı içindeki toplantıda görüşülecek. Yüzde 25’in altında bir zam alacağız, yolcularımızı mağdur etmeyeceğiz. Diğer illerin üzerinde bir zam alacağımızı düşünüyorum çünkü onlar bizim ardımızdan zam alacak. Yakın mesafe uygulaması da getirilecek. Şimdi aracımız 1 saat sıra beklemiş, 6 lira yazıyor taksimetre sonra yolcu ben burada ineceğim diyor.  Esnafımız o kadar sıra beklemiş ancak mağdur oluyor. Diğer illerde de olduğu gibi minimum yolculuk tutarı 10 lira olacak. Taksimetre 4 buçuk liradan açılacak ancak 7 liralık yolculuk yapıldığında ve taksimetrede ödeme tuşuna basıldığında 10 lira ödeme çıkacak. 10 liradan sonraki yolculuklarda normal fiyat uygulanacak” dedi.

ARAÇ ALIMLARNDA ÖTV İNDİRİMİ ŞART
Geride bırakılan 3 aylık dönemde en çok etkilenen sektörün ticari taksiler olduğunu ifade eden Anık, “İşlerimiz yüzde 80 dolaylarında düştü. Tek-çift plaka uygulamasına geçtik, çok etkilendik. Tüm arkadaşlarımız kredilerini erteledi. Dün itibariyle yeni düzene geçtik ama şu an yüzde 40-50 seviyelerindeyiz. Ben önümüzdeki günlerde daha iyi olacağını düşünüyorum. İzmir’de merkezde 2 bin 823 tane taksici esnafı var. Devletin bize mutlaka ÖTV desteği sağlaması lazım. Daha önceki destekte 3 yıl biz ÖTV avantajını kullandık. Araç alırken ÖTV avantajı istiyoruz yeniden. Biz yüzde 45 ÖTV ödüyoruz. Minibüs, servis tipi araçlar yüzde 4-8 arasında ÖTV ödüyor. Bu haksızlık, ikimiz de yolcu taşıyoruz. Buna mutlaka çözüm bulması gerekir. Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik koşulları da biliyoruz. Biz yolcularımıza daha şık, daha konforlu hizmet vermek istiyoruz. Hükümet yetkililerine sesimizi duyurmak istiyoruz. Büyükşehir belediyesi de bize farklı destekler sağladı. Maske gibi, dezenfekte gibi destekler sağlandı. Salgınla mücadele için kendi ekiplerimizi oluşturduk, dezenfekte hizmeti veriyoruz. Devletimiz de 25 bin lira can suyu kredisi sağladı. Bu krediyi esnaflarımız kullandı yeni gelecek paketlerden de faydalanabilmek istiyoruz” diye konuştu.

EN DÜŞÜK BELEDİYE HARCI İZMİR’DE ALINIYOR
Ticari taksi ruhsat yenilemelerinde İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin diğer illere göre en düşük ücreti aldığını açıklayan Anık, “2 yıllık ruhsat alımlarında 20 lira bir ücret çıkıyor. Büyükşehir’in farkı burada ortaya çıkıyor. Diğer illerde yüksek bir ücret ödeniyor ancak burada İzmir’in farkı ortaya çıkıyor. Bazı arkadaşlarımız farklı açıklamalar yaparak ücret almayan bir belediyeyi suçluyor. Belediyemizi bu konuda zam yapmaya zorluyorlar. Bunu suistimal eden arkadaşlarımız var. Biz Büyükşehir Belediyesi ile de merkezi hükümetle de iyi ilişkiler geliştirdik. Herkes ile görüşüp hakkımızı alırız. Eğer ir haksızlık varsa oturur konuşuruz” dedi.

TAKSİLER TOPLU TAŞIMADAN DAHA GÜVENLİ
İzmir’de vatandaşların taksilere güvendiğini söyleyen Anık, “İnsanlarımız taksiyi tercih ediyor, bu bir gerçek. Dün itibariyle işlerimiz yüzde 50 seviyelerine çıktı. Bu daha da iyi olacak. İzmirlilere sesleniyorum, taksiler toplu taşımadan daha güvenli. Şoför arkadaşlarımız her türlü hijyenik hadiseyi yerine getiriyorlar. 7 günde bir dezenfekte ediyoruz araçları, bakımları yapılıyor. Gönül rahatlığı ile taksilerimize binebilirsiniz. En güvenilir taşıma aracı taksidir. 15 bine yakın taksi çalışanı var. 1 ay önce tek bir arkadaşımız virüse yakalandı. Onun haricinde bize intikal eden hiçbir bilgi yok bu konuda” ifadelerini kullandı.

ARAÇLARDA KLİMA AÇMAK YASAK
Taksilerde klima zorunluluğu hakkında konuşan Anık, “Şu an taksilerde klima açılması yasak. Önümüzdeki günlerde bilim kurulu bu konuda açıklama yapacaktır. Metro ve otobüslerde de klima yasak. Klima açılmadığı takdirde araçların içinde durmak mümkün değil. Bakanlığın yönergelerine göre klima açılmayacağı söyleniyor. Biz önümüzdeki dönemde yine kanunlar kapsamında ayak uyduracağız” açıklamasını yaptı.

AKARYAKIT ALIRKEN ZATEN VERGİ VERİYORUZ
Taksici esnafına vergi yükünün ağır geldiğini ifade eden Anık, “Türkiye’nin akaryakıttan elde edilen çok büyük bir geliri var. Bu konuda bir indirim yapılacağını düşünmüyorum ancak en azından araç alırken bir ÖTV avantajı istiyoruz. Ancak akaryakıt konusunda da yardımcı olunursa tabii çok seviniriz. En küçük araç şu an piyasada 130 bin lira. Biraz iyi bir araç alacak olsanız 150 – 200 bin liraya mal oluyor. Her gün akaryakıt alarak zaten vergi ödüyoruz. Bunların mutlaka çözüme kavuşması gerekiyor. Biz de gerekli yerlere müracaat ediyoruz. Bir ÖTV uygulaması gelmezse, bir indirim olmazsa taksi sektörü sıkışır. Bize bu ÖTV hakkının sürekli olarak verilmesi gerekiyor” dedi.

HAVALİMANI YOLCU UYGULAMASI BAKANLIK KARARIDIR
Havalimanına yolcu getiren taksilerin, havalimanından yolcu alamayarak boş dönmesini sağlayan yasaya ilişkin eleştirilere yanıt  veren Anık, “Ulaştırma Bakanlığı’nın genelgesi sebebiyle Türkiye genelinde bir sıkıntı var. Bizim dışımızda gelişen bir hadise bu. 2018’e kadar dışarıdan yolcu getiren taksiler tekrar havalimanından yolcu alabiliyordu ancak artık alınamıyor. Bu konuda İzmir İdare Mahkemesi’nde alınan kararlarımız da var. Bunu suistimal edenler de var, Başkan Havalimanı Taksi’nin de başkanı o yaptırıyor deniliyor ancak bu Türkiye’nin her yerinde geçerli olan bir uygulama” diye konuştu.

BÜYÜKŞEHİR’İN UYGULAMASI BİZİ ETKİLEMEZ
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin İZELMAN aracılığıyla taksi çağırma uygulaması hakkında konuşan Anık, “Bu iş yeni başlamadı, biz takibindeyiz. Biz bu işin tutacağına inanmıyoruz. Bize zarar vereceğini düşünmüyoruz. UBER gibi bir uygulama değil, bize zarar verdiğini düşündüğümüz anda müdahale ederiz. O uygulama kapsamında araçlar 1 hafta 15 gün yerinde kalıyor, kullanılmıyor. Zarar verdiğini düşünürsek Büyükşehir Belediye Başkanı’na söyleriz o da bize yardımcı olur. Biz şu an o uygulamanın yaptığı işi biliyoruz ve sıkıntı yaratmadığını biliyoruz. Biz diğer illerdeki uygulamaları da biliyoruz. Ödenen harçları biliyoruz. Biz belediyeye diğer illere göre 5’te 1 harç ücreti ödüyoruz. Böyle belediyeye teşekkür edilmez mi. Bizim belediyeden istediklerimizin yüzde 90’ı karşılanıyor. Diğer illerde belediye harçları İzmir’den yüksektir” İfadelerini kullandı.

15 YIL ÖNCEKİ TAKSİCİLİĞİ YAPAMAYIZ KENDİMİZİ GELİŞTİRMELİYİZ
Taksilerde hızla gelişen teknolojiye uyum sağlayarak yenilenmeleri gerektiğini söyleyen Başkan Anık, “Entaksi uygulaması kapsamında araç sayısı 2 bini geçti. Yeni bir tanıtım kampanyası başlatacağız. Cuma gününden itibaren temassız kredi kartı uygulamasına da başlıyoruz. Bu konu özellikle bu günlerde çok büyük önem kazandı. Korsan taksiler konusunda ben İzmir Emniyetine de teşekkür ediyorum. Çeşme ve Bodrum gibi yerlerde UBER gibi şirketlerin çalışmaları var. Bunlara müsaade etmeyeceğiz. Taksilerle çalışmak istediklerini söylüyorlar ancak daha sonra iş değişiyor. İstanbul’da da aynı şekilde oldu. Çalıştıkları taksicilere kendi taksilerini almalarını onlara iş vereceklerini söyleyerek işi bozdular. Bizim de kendimizi geliştirmemiz lazım. Artık 15 yıl öncesinin taksiciliğini yapamayız. İzmirlilerin taksilerini Entaksi uygulamasıyla evlerine çağırmasını tavsiye ediyorum. Biz kendimizi geliştirmezsek, bizim boşluğumuzu başka birisi doldurur. Ben bu esnafın geleceğini düşünüyorum. Biz yapmazsak diğerleri köşede bekliyor, bir gün bile boş durmuyorlar” açıklamasını yaptı.

KAMERA ZORUNLULUĞU KALDIRILIRSA KAMERALARI GERİ ALIRIZ
“Araçlarda kamera zorunluluğu ile ilgili esnafımızı mağdur etmeyiz”diyen Anık, “Eğer bakanlık bu zorunluluğu kaldırırsa biz takılan kameraları söker geri alırız. Kimsenin mağdur olmasına izin vermeyiz. Araç içine kamera takılmasını ben baştan desteklemedim. Bakanlıktan bu konuda görüş istedim. Kamera takılması sürecinde biz 30-40 olayı aydınlattık. Bakın dün İstanbul’da Faslı bir kadınla bir olay yaşandı, bu olay kamera ile aydınlatıldı. Geçtiğimiz günlerde vurulan bir arkadaşımız vardı, araçtaki kameralar sayesinde olay aydınlatıldı. Bu sebeple ben kamerayı faydalı olarak görüyorum. Verilen genelgeye göre bir gerekli işlemleri yaptık ve faydasını gördük. Geçtiğimiz günlerde Karabağlar’da bir arkadaşımız kaza sonrası tutuklandı ancak kamera kayıtları ortaya çıkınca arkadaşımız cezadan kurtuldu” diye konuştu.

İzmir'in örnek taksicisi: 60 bin lirayı teslim etti, 31 lira bahşiş aldı!