HABERLER>EKONOMİ
10 Mart 2021 Çarşamba - 14:32

Çeşme turizmcilerinin başkanı Demir uyardı: Tekrar kapanmak turizmi yok eder

Tüm otelcilerden, tekrar kapanmayı gerektirecek hatalar yapılmamasını isteyen Başkan Yakup Demir, okulların 2 Temmuz'da tatile girmesi kararıyla ilgili olarak, "Bu bizim için kötü oldu. İç turizm, Çeşme'nin yüzde 85'idir. Bu karar nedeniyle yüzde 50'lik kayıp yaşarız" değerlendirmesinde bulundu.

EGEDESONSÖZ- Çeşme Turistik Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir SonSözTV’ye konuk oldu. Gazeteci-Yazar Muhittin Akbel’in sorularını yanıtlayan Demir, okulların 2 Temmuz'da kapanması kararının, Çeşme turizmi için hiç de iyi olmadığını söyledi.

NORMALLEŞMEYLE BİRLİKTE TURİZMDE CİDDİ HAREKETLİLİK SÖZ KONUSU
Pandemiyle mücadele devam ederken yeni normalleşme kararları sonrası turizmdeki hareketliliği anlatan Demir, şu bilgileri verdi:

"Yarın pandeminin ülkemize ilk gelişinin yıldönümü. Dolayısıyla bir yıldır pandemiyle yaşamaya çalışıyoruz. Pandeminin 365 gündür bizimle yaşaması korkunç bir şey ve bundan çok ciddi rahatsızlığımız var. Bu süreç, daha ne kadar devam eder, kimse öngörüde bulunamıyor ve bu belirsizlik bizi kötü şekilde etkiliyor. Git gel yapıyoruz sürekli. 2020 yazına baktığımızda yaz boyu normalleşme günleri yaşadık. Çeşme olarak beklentimizin bir tık üzerinde bir yaz geçirdik. Pandeminin öncelikle tüm dünyayı terk etmesi lazım. Tüm dünya ülkeleri vaka sayısı olarak birbirine benziyor. Dünya artık global ve bir bulaşıcı hastalık olduğunda hızla yayılabileceğini anladık. Geçen hafta itibariyle normalleşme bir heyecan yarattı. Toplum tarafından normalleşme kabul edildikten sonra yurt içi ve yurtdışında bir hareketlilik oldu. Toplum artık, maske, mesafe ve pandemiden bıkmış durumda. sokaklarda insanlar kaderine razıymış gibi bir atmosfer yarattı. İçin için toplum artık protesto ediyor pandemiyi, bununla birlikte yaşamak istiyor. Normalleşmeyi ve tatili çok özledik. Farklı bir özlem duyuyoruz şu anda. Hafta sonu çoğu otelimiz kapalı, açık olanlar da yüzde yüz doluydu. 5 bin civarında açık olan otelimiz vardı. Daha da ötesi restoranlara ciddi talep oluştu. Pazarın cirosunu da cumartesi yaptık diyenler oldu. Bilim kuruluna düşen çok fazla AR-GE var. Bunlara çalışmak lazım. Normalleşme ile birlikte turizmde ciddi bir hareketlilik söz konusu.

ÇEŞME; DEPREMDE, PANDEMİDE SIĞINILAN LİMAN OLDU
Pandemi başladığından bu yana ve deprem sonrası Çeşme'ye yoğun ilgi olduğuna dikkat çeken Yakup Demir, şu bilgileri verdi:

"Çeşme şu anda baktığımızda, korona haritasında mavi. Bu, çok güzel bir duygu. Deprem olduğunda, covid olduğunda bölgemize kaçış oldu. Çeşme gibi yazlık destinasyonlar kışlık destinasyonlara dönüşmeye başladı ve bu belirli bir süre sürecek gibi. Şu anda Çeşme’nin nüfusu 150-200 bin civarında devam etti bu kış. Burada tabii ki bütün zincir marketler açıktı. Burada kaybedenler hizmet sektörü oldu. Yiyecek ve içecek servis eden ve konaklama hizmeti sunan sektörün ciddi bir zararı oluştu. Bölgemizde bir turizm destinasyonu olduğu için son bir yıldır sıfır gelirle günlerimizi geçiriyoruz. Yazın 3- 5 kuruş kazandık ama ne yazık ki giderlerimizi ancak karşıladı kazandıklarımız."

YURTDIŞI REZERVASYONLARDA ÖNEMLİ GELİŞMELER VAR
Tatilin çok özlendiğine vurgu yapan ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir, normalleşme sonrası rezervasyonlarda artış olduğunu dile getirdi:

"Tatil çok özlendi, hem iç hem de dış turizmde. Özellikle İngiltere, bu konuda bizim kadar cesur. Normalleşme hisleri oluştuğunda rezervasyonlar ciddi arttı. Türkiye genelinde normalde 3 milyona yakın İngiliz turist ağırlıyoruz. Kaş’tan Kuşadası’na kadar ciddi bir geleni var İngiltere’den, bizim için çok önemli. Bu konuda Rusya çok önemli, Almanya bu konuda gözü kara değil. Avrupa’daki gurbetçilerimiz bizim için çok etkili bir destek veriyorlar. Onlardan da çok fazla gelen oldu geçen yıl. Otellerimize çok ciddi bir katılım sağladılar. Bu yıl da beklentimiz çok yüksek. ‘Komşunu getir’ sloganımız devam ediyor. Bizim beklentimiz bu yıl geçen yıldan 2 kat daha yukarda. 2019 yılını özledik belki yakalayamayacağız ama en azından yaklaşırız. Birkaç otelimizle görüştüm, bakınca normalleşme başladığında neredeyse üç katının üzerinde rezervasyonlar başladı. Normalleşme öncesinde 20 rezervasyon oluyorsa normalleşme başladığında 3 katına çıktı. Bir talep söz konusu. Soranlar ve fiyat alanlar çoğaldı. Sezon bu haliyle devam eder ve kırmızıya düşmezsek; turizm açısından umutluyuz, bekleyip göreceğiz."

OT FESTİVALİ GÜNDEMİMİZDE AMA UMUTLU DEĞİLİZ
Geçen yıl yapılamayan Çeşme Ot Festivali'nin bu yıl yapılıp yapılmayacağıyla ilgili gelişmeleri anlatan Başkan Demir, şu bilgiyi verdi:

"Belediye Başkanımız geçen hafta ot festivali ve Alaçatı’nın nasıl yönetilmesi gerektiğiyle ilgili toplantı yaptı. Birinci madde ot festivaliydi. Ne yapalım, diye sordu. Bizim beklentimiz yapılması yönündeydi.  Hıfzıssıhha Kurulu bu konuda kararı verecek. Cevap konusunda ümitsiziz ama biz yapılmasını diliyoruz. Bekleyip göreceğiz, ot festivalini de özledik. O gibi hareketler turizmin başladığı tarih açısından belirleyiciydi."

OTELCİLERİN ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLARINI ÇÖZÜYORUZ, AMA...
ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir, 140 üyeli bir kurum olduklarını belirterek, otelcilerden kendisine en çok gelen talepleri sıraladı:

"Biz ÇEŞTOB olarak 140 a yakın üyemiz var. Alaçatı Turizm Derneğiyle entegreyiz. Çeşme’deki otellerin yüzde 90’yla iletişim halindeyiz. Çeşme’nin bir altyapı sorunu var. Su, elektrik, internet gibi sorunlarımız var. Bu sorunlarımızı üyelerden alıyoruz, o sorunları ilgili mercilere taşıyoruz. İZSU su yenileme hatları oluşturdu, çoğunu tamamladı ama kazılmış yerlerin hızla kapatılması gerekiyor. Ekrem Oran başkanımız bu konuda Tunç Soyer başkanımızla görüştüğünü ve bayrama kadar kapatılacağını söyledi. Beklentimiz, Şeker bayramına kadar bunun çözülmesi. İnternetle ilgili hız sorunumuz var, onu da gerekli yerlerle görüşüyoruz. FİBER olması lazım artık Çeşme’de. Yoğunluğun çektiği bir güç var. Elektrikte de bir sıkıntımız var. Kış döneminde haftada bir elektrik kesiliyor. Bu sorunların artık çözülmesi gerekiyor. Biz üyelerimizin sokak lambası dahi yanmasa gerekli yerlere iletip hemen çözmeye çalışıyoruz. Sıkıntılı yerlerdeki sorunlarımızı hızlı bir şekilde çözmek için elimizden geleni yapıyoruz. Hepimizin bildiği sorunları çözmeliyiz."

DİJİTAL FUARLAR, MAALESEF BEKLENEN REKLAMI YAPAMIYOR
Turizm fuarı ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Başkan Demir, "Son 5- 6 yıldır yaptığımız stantlar hep ses getirdi fuarlarda. Organik bir fuar hizmeti sunuyoruz. Bu konuda da ciddi bir beğeni alıyoruz. Orada da Çeşme'yi en güzel şekilde tanıtmaya çalışıyoruz.  Dijital fuarlar bile bu süreçte yapılmaz oldu. Travel Turkey geçtiğimiz hafta yapıldı, biz de çok katılmak istedik ama fuarın yazılımıyla çalışmamız entegre olamadığı için bu fuara katılmadık. Üzülerek söylüyorum ki dijital fuarlar beklenen reklamı yapamıyor. Pandemiden kurtulursak dileriz eski fuarlarımıza döneriz" dedi.

ÇEŞMELİ OTELCİLER, COVİD KURALLARINA SON DERECE UYUMLU
Normalleşmenin ardından Çeşme'ye artan ilgiyi değerlendiren Demir, tüm otellerin tam kapasite hizmet vermeye başlaması durumunda bile sorun olmayacağına vurgu yaptı:

"Biz zaten geçen yıldan covid kurallarına çok adapte olduk ve covid sonrası da bu alışkanlıklarımız devam edecek. 30 odanın üstü tüm otellere sertifika alma zorunluluğu getirdik. Neredeyse Çeşme'deki otellerimizin yüzde 90’nına yakını bu sertifikayı almadan hizmet veremiyor. Aldıktan sonra da hijyen konusunda bir sıkıntı kalmıyor. Ciddi şekilde biz covid kurallarına uyumluyuz."

OKULLARIN KAPANMA TARİHİ BİZİM İÇİN İYİ OLMADI
Okulların 2 Temmuz'da kapanacağı, bu durumun Çeşme'deki turizm sezonunu sekteye uğratacağını belirten ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Okulların 2 Temmuz'da kapanacak olması, Çeşme'deki turizmi olumsuz etkileyeceğini söyleyebilirim. Çeşme’de iç turizm hareketi yüzde 85 civarlarında. Çeşme’nin sezonu okulların kapanmasıyla başlıyor. Bu habere üzüldük, keşke normal zamanında okullarımız devam etseydi. Hiçbir şeyi açmayın okulları açın, dedi uzmanlar. Keşke öyle olsaydı. 2 Temmuz’a kadar okullar açık kalacak deniyor. Bu turizm için iyi bir haber değil. Bu da Temmuz’un 2'sine kadar turizm hareketliliği olmayacak demek oluyor. Bu kadar uzamaması lazım. Çünkü bu durumda sezonu kaybetmiş oluyoruz. Bu konu çok ciddi bir kayıp yaşayacağımızı düşünüyorum. Yüzde 50 gibi bir kayıp söz konusu. Şu anda tatile çıkanların yüzde 60’ından fazlası, ailesiyle tatile çıkıyor. Ailecek tatile gelmeyeceğine göre, zararın yüzde 50 civarı olacağını öngörmek zor değil. Bu konuda bir şeyler düşünülüyordur sanırım. Milli Eğitim Bakanımız gerekeni yapar inşallah."

OTELLERDE SOSYAL MESAFE TAMAM AMA YA TOPLU ULAŞIM?
Geçen hafta başlayan cumartesi günleri sokağa çıkma serbestisini ve tekrar kapanma tehlikesini değerlendiren Demir, şunları söyledi:

"Şu anda bir tedbir mesafe, hijyen konuşuyoruz. Ben maske konusunu anlayabiliyorum ama mesafe konusunda bir sıkıntı var. 2 metre koşulu toplu taşımada ihlal ediliyor. Covid dış alanda 2 metre kuralı ihlal edilince tehlike de toplu taşımada değil mi? Burada bir anlamsızlık var. Bunu nasıl çözmek lazım bilemiyorum. Geçen gün tramvaya bindim ama bir durak sonra indim, korkudan kalabalıktan. Burada ne yapılabilir? Sayın Valimiz bu konuyu gündeme getirecektir umarım. Dış alanlarda buckovid daha az bulaşıyordur diye düşünüyorum ama kapalı alanlarda özellikle toplu taşıma çok daha tehlikeli. Ne yapmak lazım diye düşünüyorum, restoranlarda yüzde 50 uygulaması var ama toplu taşımada maalesef yok. Normalleşme biter, tekrar geriye dönüş olursa, yeniden kapanma olursa, biz turizmciler biteriz. Şu anda 13 binlerin üzerine çıkmış durumda vaka sayısı. Bir tek ümidim var, o da aşıdır.  Aşı bizim artık her şeyimiz, ne yapıp ne yapıp ölmemek için aşının hızlı bir şekilde yaygınlaştırılıp uygulanması lazım. Bunun dışında başka bir çare artık yok gibi."

BAKANIMIZDAN AYRINTILI ÇEŞME BİLGİLENDİRMESİ BEKLİYORUZ
ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir, Ege Turizm Merkezi Çeşme Projesi ile ilgili görüşlerini de anlattı:

"Kültür ve Turizm Bakanımız Sayın Mehmet Nuri  Ersoy, bu projeyle çok ilgili. Çeşme için olmazsa olmaz bir proje. Çok değerli bir katkı sağlayacak. Çeşme’nin kış uykusundan uyanmasını sağlayacak. Projenin içeriğini şu anda bilmiyoruz. Bakanımız bir ay önce kadar bir sunum yaptı ve projenin dış kabuğuyla ilgili bir sunumdu. Projeyi bir yıldan fazladır konuşuyoruz ama içindeki ürünleri daha bilmiyoruz. Projenin artık içine girip ürünlerini görmemiz lazım. Basına yansıyan ürünler var; golf sahası, eğlence adası, dinlence adası yapalım dedik. Eğlence adasının artık konseptini görelim, bunların bir 3D’sini görelim istiyoruz, söz alırsam da bunları sormak istiyorum. Hala daha bu aşamaya geçilemedi. Çok büyük bir proje acaba biz mi çok erken beklentiye girdik ama büyük bir proje olduğu için biz çeşmelileri bu proje sabırsızlandırıyor. Biz artık bu projenin kesitlerini görmek istiyoruz."

İNCİRALTI İÇİN ÜZÜLÜYORUM, ÇOK KONUŞULDU, BİR ADIM ATILAMADI
Çeşme projesiyle İnciraltı'nın entegre olmasının turizme çok büyük katkılar sağlayacağını dile getiren Yakup Demir, "Yön olarak Çeşme’ye de yakın İnciraltı. Ben İnciraltı’na hep üzülüyorum. Günlerce konuşuldu ama bir adım atılamadı. Burada bakanımız çok hızlı aksiyon alabilecek durumda. Bu İnciraltı’yla ilgili muhakkak Tunç beyin görüşme yaptığını düşünüyorum. Yakın dönemde Çeşme projesiyle entegresi yapılabilir. Bir an önce belirsizlikten kurtulup bir şeylerin yapılması gerekiyor İnciraltı’nda. Orada termal turizm daha ağırlıklı gibi. İnciraltı çok kıymetli bir bölge ve doğru projelendirilirse ses getirecek bir proje. Çok iyi çalışılıp çok hızlı çözülmesi lazım. Biz hep Çeşme projesine entegre olduğu için sürekli takip ediyoruz. Bazen bu proje çok konuşuluyor bazen unutuluyor."

ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir, turizmcilere şu mesajı verdi:

"Turizmcilerde ümit çok fazladır. Ümitlerimizi hala kaybetmedik. Normalleşme tam zamanında oldu ancak bir tek korkumuz var, geri dönmek. Beklentimiz, dileğimiz, geri dönmemek. Nasıl tedbir alacaksak alalım, geri dönmenin önüne geçmeliyiz. Aksi takdirde toparlanmamız çok çok zor olur."

Kurallara uydular, vaka sayısı sıfırlandı

Bakan açıkladı: Kötü zemine ceza geliyor!