Nedim ATİLLA
Varoluşunun kontrolünü elinde tutabilen kadınlar…
9 Temmuz 2020 Perşembe

Karantina günlerinde taciz, tecavüz olaylarının sayısındaki artışın farkında mısınız? Son haber başlıklarına bir bakalım:

Fransa'nın başkenti Paris'in ünlü sokak sanatçılarından ve fotoğrafçı Wilfrid A. hakkında 25 kadın "tecavüz ve cinsel saldırı" suçlaması ile savcılığa şikayette bulundu.,

***

Çocuklara yönelik istismar ve cinsel suçların engellenmesi ve müdahalesine ilişkin hazırlanan bir raporda Türkiye'nin notu 100 üzerinden 56.7 oldu. The Economist'in farklı bölgelerden topladığı verileri karşılaştırarak oluşturduğu listede Türkiye, çocuklar için en güvenli 60 ülke arasından 18'inci sırada yer aldı.

***

Almanya'da küçük çocukların görüntülerini çekerek onları cinsel yönden istismar ettiğinden şüphelenilen 11 kişi tutuklandı. Ülkenin batısındaki Münster şehrinde bir eve baskın düzenleyen polis ekipleri, 27 yaşındaki zanlının kilere sakladığı 500 terabit kapasiteli bir hafıza kartı içerisinde küçük çocuklara ait video ve fotoğraf görselleri tespit etti.

***

Çoluk çocuğa taciz, tecavüz yeni bir şey değil… Bu saydığım örneklere daha nicelerini ekleyebilirim.  Kadın ressamların en meşhurlarından birinin dün doğum günü idi... Sevgili sanatsever dostlarımla, kurduğumuz Kültür Fragmanları Grubunda bu çok değerli insanı, yani Artemisia Gentileschi’nin hikayesini resimleriyle paylaştım…

Artemisia’nın sanat dünyasındaki farkı giriş cümlelerimden de anlayabileceğiniz gibi resimlerinin ana temasını belirleyen ve başına gelen bir tecavüz olayı…

Bir resmine bakalım: 19 yaşında babasının arkadaşı Agostino Tassi tarafından tecavüze uğrayan, yaşadığı travmayı resimlerine yansıtan, sanat tarihinin en önemli kadın ressamlarından Artemisia Gentileschi, Judith Holofernes'in başını keserken bu resimde Judith kendisidir Holofernes ise Tassi… Gentileschi’nin Judith’i daha olgun bir kadındır. Cesur bir şekilde ve kararlılıkla kılıcını tutar. Güçlü bir duruş sergiler. Abra daha gençtir ve Judith’e yardım eder. Holofernes direnmeye çalışırken Abra onun göğsüne bastırarak onu sabit tutar. Judith’in yüzünde bir soğukkanlılık vardır ve sansasyonel bir biçimde kanlar her yere saçılmıştır. Tabloyu 1612’de yapmıştır ancak sadece kıyafetlerin  rengi farklı olmak üzere 1614-1620 arasında tekrar yapmıştır. 

Baskı ve tecavüz karşısında çektiği acıyı tuvaline yansıtarak sesini tüm dünyaya duyuran bir kadındı Artemisia Gentileschi.

***

1593-1656 yılları arasında yaşamış, İtalyan Barok ressamı Artemisia Gentileschi, döneminin en başarılı ressamlarındandı…17 yüzyılda kadınlar her anlamda yok sayılmış, eve kapatılmıştır. Kilisenin baskısına ve aynı zamanda da ataerkil baskıya maruz kalmışlardır. Kadın ressamlar da aynı şekilde kabul görmemiştir ve kadın oldukları için sanat okullarında eğitim alamamışlardır.

Artemisia Gentileschi ise ressam olan babası Orozio Gentileschi tarafından yeteneği keşfedildikten sonra ilk eğitimini babasından almıştır. Aynı zamanda o dönem Avrupasında anatomi ve nü çizimler uygun görülmediği için kadın ressamlar natürmort çalışmalar yapmak zorunda kalmışlardır. Fakat Gentileschi tüm bunlara rağmen işlediği dinsel ve mitolojik temalarda figürlerini çıplak resmetmiştir.

İncil ve mitlerden aldığı kadın figürlerini güçlü bir görünümde resmetmiştir. Bu yüzden de döneminde sıradışı olarak nitelendirilmiştir. Daha sonra babası, Artemisia Gentileschi’nin perspektif eğitimi alması için Floransalı manzara ressam Agostino Tassi ile anlaşmıştır. O zaman daha 19 yaşında olan Artemisia, ilk resmin hikayesinde anlattığımız Tassi’nin tecavüzüne uğramıştır. Çıkan dedikodular yüzünden Gentileschi Floransalı ressam Pietro Antonio Stiattesi ile evlenip, Floransa’ya taşınmıştır. Burada da eğitimine devam etmiştir. Medici ailesinin beğenisini kazandıktan sonra diğer soylular arasında da ünü yayılmıştır. 

***

Umberto Eco’nun Güzelliğin Tarihi kitabından özetleyeyim: Artemisia Gentileschi, Academia Del Disegno’ya kabul edilen ilk kadın üye olmuştur. İlk ve en ünlü tablolarından biri olan Susanna ve Yaşlılar’da ise iki erkek tarafından taciz edilen bir kadını resmetmiştir.

Burada da çizdiği kadın profili güçlü ve kendinden emindir. İki yaşlı yerine babasını ve Tassi’yi koyar, Susanna ise kendisidir. Bunun nedeni babasının baskısı ve Tassi’nin onu kandırıp tecavüz etmesidir.

“Bir Resim Alegorilik Olarak Kendi Portresi” tablosunda ise kendini olduğu gibi resmetmiştir. Bunu yaparken farklı bir açı kullanmıştır. Yapmacık pozlar yerine, o anki halini, dağınık saçlarını ve tablosuna verdiği dikkati eserde görürüz. Dönemin algısına başkaldıran feminist bir tarzı vardır. Sanatı teknik olarak beğenilse de, içerik olarak bu yüzden çok fazla eleştirilmiştir. Dönemin diğer erkek ressamlarının aksine kadını ruhsuz ve bir güzellik unsuru olarak çizmez.

Dinsel ve mitolojik konuları çiziminde ortak bir nokta olarak güçlü, boyun eğmeyen kadınlar vardır. Kendi yaşadıklarını tuvale aktarır. Kısıtlamalara, toplumsal baskılara, din baskısına ve ataerkil düzenin getirdiği baskılara karşı direnişini ve tepkisini bütün tablolarında görebiliriz.

Dönemine göre ilerici ve derinden etkileyen bir tarzı olduğunu söyleyelim ve Artemisia Gentileschi’yi saygı ile analım.

Öyle sanıyorum ki bu dünyada taciz ve tecavüz olayları bitmedikçe Artemisia da unutulmayacak…

Yaşadığım sürece varoluşumun kontrolü bendedir diyebilen kadınlara ne mutlu…

Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Dr. Berna BRIDGE
Dr. Berna BRIDGE
MI6 Yeni Direktörü Richard Moore:  İçeriden birinin empatisi, dışarıdan birinin perspektifi
Muhittin AKBEL
Muhittin AKBEL
BİSİM bisikletimiz!
Mehmet KARABEL
Mehmet KARABEL
Kim korkar hain Korona'dan?
Rifat ÖZER
Rifat ÖZER
Anahtar liste
Ayda ÖZEREN
Ayda ÖZEREN
Kurbansız bayramlar
Nedim ATİLLA
Nedim ATİLLA
Eski sabahlığım için pişmanlık
Tayfun MARO
Tayfun MARO
Demokrasi derken…
Prof. Dr. Mustafa KAYMAKÇI
Prof. Dr. Mustafa KAYMAKÇI
Salgın sonrası bilim-teknoloji politikalarında geleceğin planlanması
Kemal ARI
Kemal ARI
“Ayasofya” Tartışmalarında “Üslup” Sorunu ve Demokrasimiz
Nüvit TOKDEMİR
Nüvit TOKDEMİR
Skandal!
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
GAZETE EGE'DE SONSÖZ
KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva