Filiz SEZER
Bir robotun portresi
4 Haziran 2021 Cuma

Geçen ayın en çok konuşulan kültür-sanat haberlerinden biri, yaratıcıları tarafından dünyanın ilk insansı robotu olarak lanse edilen Ai-da’nın Londra Tasarım Müzesi’ndeki "Ai-da: Robotun Portresi” isimli sergisi oldu. Ai-da’nın yaptığı otoportrelerinden oluşan bu sergi sanatın nereye gittiği, sanat eserinin aslında ne olduğu ve her geçen gün biraz daha makineleşen dünyada insanın rolü üzerine yapılan tartışmaları yeniden alevlendirdi.

Ai-da’nın yapıtlarının sanat eseri sayılıp sayılmayacağına karar vermeden önce bu hararetli tartışmalar arasında gözden kaçırılan bir ayrıntının altını çizmekte fayda var. Yaratıcıları Ai-da’nın kendisini bir “sanat projesi” olarak tanımlıyor.Otoportresi önünde Ai-da (Fotoğraf: Mark Thomas/Rex/Shutterstock, The Guardian’ dan alıntı)

Görüntü işleme veya yeniden yaratmak için kullanılan farklı modeller var. Bu modellerden biri olan GAN (Generative Adversarial Network - Çekişmeli Üretici Ağ) daha önceki yazılarımın birinde bahsettiğim Fransız sanatçı kolektifi olan Obvious tarafından oluşturulan bir algoritma ile yapılan ve 432.500 Euro’ya satılan Edmond Belamy Portresi tablosunun yapımında da kullanılmıştı.

2014 yılında yazdığı ve GAN modelini anlattığı makalesi (1) ile Ian J. Goodfellow on binlerce atıf alır ve sonrasında görüntünün yeniden üretilmesinde büyük adımlar atılır. Bu modele gerçek veriler yükleyerek gerçeğe çok yakın görüntüler elde etmeniz mümkün. Gerçekçi ama hiç var olmayan insanlar, kediler, kuşlar, uçaklar… Üretilen kedi resimleriyle gerçek kedi fotoğrafları arasında yapılan hangisi gerçek testinde pek çok yanlış cevap verdiğimi hemen belirteyim. Bu modelle ayrıca bir şehir görüntüsünden harita çıkarabilir veya gerçekmiş gibi sokak resimleri yaratabilirsiniz. İster moda tasarımcısı olun ister mühendis, yeterince veri yüklerseniz yeni bir elbise, takı ve hatta koskoca bir bina tasarımı bile üretebilirsiniz. Bir ressamın tekniğini öğretebilir, bu sayede herhangi bir fotoğrafı bir Van Gogh tablosuna ya da tam tersi olarak bir Monet tablosunu gerçek bir fotoğraf görüntüsüne dönüştürebilirsiniz. Yapabilirsiniz diyorum çünkü uygun bir altyapıya sahip olmanız durumunda internette bulabileceğiniz kütüphanelerle (library) Python yazılımında kendi GAN’ inizi oluşturabilirsiniz. Görsel: California Berkeley Üniversitesi çalışması. Soldaki tablolar Claude Monet

Mevcut modellerin insan veya nesne çiziminde çok başarılı olmadığı fikriyle soyut sanata yönelen bir grup sanatçı ise 20.yy Amerikan Soyut Dışavurum örneklerinden oluşturduğu veri seti ile “eğittikleri” makineleri ile bu alanda üretim yapıyorlar.GumGum Sanat Komisyonu, Ressam: Briahna Wenke

Araştırmacıların en büyük hedefi ise taklit eden bir algoritma ile üretim yapmak yerine yapay zekâ vasıtasıyla özgün sanat eserleri ortaya koyabilmek. Bunun için kullandıkları modellere yaratıcılık özelliğini kazandırmaya çalışıyorlar. Zira var olan modeller sezgiden, ilhamdan ve bir fikri veya duyguyu belirli bir kültürel bağlamda ifade edebilmekten çok uzaklar. Hem öğrenme sürecinde hem de nihai karara giden yoldaki değerlendirmelerde insan zekasına ihtiyaç duyuyorlar. Bu konuda daha iyimser olanlar sanat eserinin izleyicisinden ayrı düşünülemeyeceğini bu yüzden de belli estetik standartlarda izleyicisinde bir duygu uyandırabilen eserlerin görmezden gelinemeyeceğini iddia ediyorlar. Herkesin ortak düşüncesi ise yapay zekanın yaratıcılık yolunda insanın yerine geçmese de önemli bir işbirlikçisi olduğu ve bu şekilde değerlendirilmesi gerektiği yönünde.

Sanat akımları sanatçıların sürekli olarak kendilerini aşmak veya diğerlerinden farklı olmak istemesiyle açıklanmaz. Toplumsal olaylar, felsefe ve bilimdeki değişimler ve gelişmeler sanat akımlarının oluşmasında etkindirler. Bu gelişmeleri sanata yapılan bir saldırı olarak algılamak yerine olumlu bir değişimi ummak da mümkün. Teknolojinin her alanda yoğun bir biçimde kullanılmasıyla dünya üzerindeki kendi rolünü sorgulayan insan belki de ait olduğu yere, doğaya dönmeyi ve insanın içindeki insana dair öze ulaşmayı seçecektir, kim bilir...

(1): https://arxiv.org/abs/1406.2661

Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Hanzade ÜNUZ
Hanzade ÜNUZ
Fırtınam, felaketim, hasretim...
Aylin AKDOĞAN
Aylin AKDOĞAN
İzmir-İN
Mehmet KARABEL
Mehmet KARABEL
47 yıldır karanlıktaki 'katliam!'
Tayfun MARO
Tayfun MARO
Aydınlanmanın alacakaranlığında
Nedim ATİLLA
Nedim ATİLLA
Çöl tozu meselesi: Yararlı mı, zararlı mı?
Engin ÖNEN
Engin ÖNEN
Cumhuriyet'i ve Atatürk’ü anlamak
Kemal ARI
Kemal ARI
İstediklerimiz ve sorumluluklarımız
Muhittin AKBEL
Muhittin AKBEL
Buralara bir daha dönme Göztepe!
Oytun NALBANTOĞLU
Oytun NALBANTOĞLU
Mutlu s’on!
Dr. Hakan Tartan
Dr. Hakan Tartan
Keser döner sap döner!
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA EGE'DE SON SÖZ
GAZETE EGE'DE SONSÖZ
KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva