HABERLER>OTOMOBİL
6 Eylül 2021 Pazartesi - 08:55

İzmir'de taksilere zam kapıda!

İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık, önümüzdeki günlerde açıklanması planlanan ücret tarifesi konusunda “TEFE ve TÜFE’nin altında bir zam olacak” yorumunda bulundu. Son dönemde İstanbul’da sıkça yaşanan kısa mesafe tartışmalarına ilişkin de açıklamalarda bulunan Anık, “İzmir’i İstanbul yaptırmayacağız” dedi.

İzmir de taksilere zam kapıda!

EGEDESONSÖZ- İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık, SONSÖZTV’de Gazeteci-Yazar Muhittin Akbel’in sorularını yanıtladı. İstanbul’da kısa mesafe tartışması hakkında önemli açıklamalarda bulunan Anık ayrıca önümüzdeki günlerde belirlenecek tarife zammı konusunda da bilgi verdi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 1000 yeni taksi teklifinin reddedilmesi hakkında İstanbul Taksiciler Odası Başkanı’nın İzmir’i örnek göstermesi hakkında yorumlarda bulunan Anık, “Başkanımız açıklama yaptı ama hesaplamasında bir yanlışlık var. Dünya standartlarında 1000 ve 1000’in altında taksiler bulunur işin devamı konusunda. Biz de merkezde bin kişiye bir araç düşüyor; 11 ilçede… Ayrıyeten diğer ilçelerde de 794 tane taksimiz var. Oralarda araç sayısı fazla olan ilçeler var, az olanlar var. Çeşme’de azdı ihale yaptık mesela… İstanbul’un nüfusuyla orantılı olarak söylüyor ama İstanbul’a gelen günlük 5 milyon insan var. O sirkülasyonu da bu işin içine katacaksın. Sadece oturan nüfusla bu ölçülmüyor. İstanbul’daki sirkülasyon biz de yok. Ağır sanayi sitemiz yok, Manisa’da var. Bir tane şöyle fabrikaların arka arkaya dizildiği ağır sanayisi olan şehir değiliz. İzmir’e yerleşik bir Yaşar Holding vardı. O da merkezini taşıdı diye biliyorum. Arkadaşımızın değerlendirmesi gerçeği yansıtmıyor demek doğru olmaz ama bilimsel bir çalışma o şekilde olmaz. Ulaşım planlamacılarına çalışma yaptırıp gerçeği görmek, ona göre anlatmak lazım. İzmir’de 1200 kişiye değil, İzmir’de şu an 1000 kişiye düşüyor bir araç. İstanbul’daki sorun; 17 bin 780 civarında bir araç var -Bizde de 3 bin 400 tane. Biz de ikiye ayrılıyor merkez ve merkez dışı diye- Dışarıdan gelen sirkülasyon. Ve bu 17 bin aracın rehabilite edilmesi lazım.

İZMİR’DE TAKSİLER TEK MERKEZE BAĞLI
Biz durduğumuz yerde neden ENTAKSİ uygulamasını yaptık ki? Birçok masraf yaptık… Biz niye bu paraları verdik, dedik ki çağa ayak uyduralım, bundan sonra bir ihtiyacımız varsa o zaman ortaya çıksın. İstanbul’da keşke belediyemiz, belediye başkanımız araçları rehabilite edilip tek çatı altında toplasa. Bizde tek merkez şu anda. Buna itiraz edenler de oldu ama İstanbul’un durumu ortada orada 5 firma var ve kimin ne yaptığı belli değil. Kargaşa yaratıyor. Tek merkez olsaydı, bana göre bugün bu anlaşmazlık olmazdı” ifadelerini kullandı.

NE BELEDİYENİN NE BİZİM ÖYLE BİR NİYETİMİZ YOK
İzmir’de yeni taksi ihtiyacı var mı sorularını yanıtlayan Anık, “Ölçümlere ve ihtiyaca bağlı bu durum. Şimdi şuradan çıksanız 10 tane taksi geçer. Taksi olmasa, sıkıntı olsa olabilecek şeyler bunlar. Bizim sayımız İzmir’de yeterli. Elimdeki rapora göre 2025’e kadar ne olacağını biliyorum, uygulamamızı yaptık. İzmir’e verildiğini düşünün her yer papatya tarlası gibi. İhtiyaç olursa tabiki verilir. Çeşme’de eksik dendi plaka verildi, bizde de keşke ihtiyaç olsa yükselse ama ihtiyacımız yok. Ne belediyenin ne bizim öyle bir niyetimiz yok. Pandemiden kaynaklı işlerimizde bir artış var ve ne kadar böyle devam edecek belli değil. Önümüz belli değil, rahatlama olduktan sonrasını görmemiz gerekir. Biz zaten büyükşehir ile görüşür sorunlarımızı çözeriz. Diğer iller gibi kavga yok her şeyimizi konuşarak hallediyoruz” dedi.

ZAM AÇIKLAMASI: VATANDAŞI MAĞRDUR ETMEYECEK BİR ŞEYİ DEĞERLENDİRECEĞİZ
Yıllık yapılan taksi zammının önümüzdeki günlerde açıklanacağını belirten Anık, “Biz en son geçen temmuz ayının sonunda bir uygulama yapmıştık. Şu an 13 ay oldu 14’üncü ayın içerisine girdik. Diğer büyükşehirlerin de müracaatları var onlara bakıyoruz 1 yıldan 1 yıla uygulama yapıyoruz. Vatandaşı mağdur etmeyecek bir şeyi değerlendireceğiz. TEFE, TÜFE’ye baktığımız zaman yüksek bir zam olması söz konusu ama biz her zaman onun altında yapıyoruz zammı. İzmirlinin durumunu da göz önünde tutuyoruz. Ben kendimi vatandaşlarımın yerine koyuyorum. Bir arkadaşımız ‘Yolcuyu değil esnafını düşün’ dedi ama ben kendi esnafım kadar vatandaşı da düşünürüm. Benim anlayışım bu, bu iş karşılıklıdır. Yolcu taksiye binmezse kazanamayız. TEFE, TÜFE’ye daha yeni baktım. Üretici, tüketici endeksi 19.25 olmuş geçen 17’ydi. Ama biz altında bir uygulama yapacağız. Biz hiçbir zaman için ‘ya enflasyon şu oldu şunu yapalım’ demiyoruz. Değerlendirmemizi yapıp Büyükşehir’le görüşüyoruz. TEFE ve TÜFE’nin altında bir zam olacak” diye konuştu.

İZMİR’İ İSTANBUL YAPTIRMAYACAĞIZ
İstanbul’da yaşanan yakın mesafe sıkıntısının İzmir’de az da olsa yaşandığını aktaran Anık, “Kısa uygulamasını 10 TL yapmıştık. İzmir’de bu sıkıntı yoktu ama şu an biraz var gibi gözüküyor… Bir takım arkadaşlarımız şu an bunu yapıyor. Biz bu arkadaşlarımızı uyarıyoruz. Belediye trafik, bizim araçlarımızın nereye gittiğini görüyor, şikayet eden vatandaşımız konumu verdiğinde tespit yapılabiliyor ve cezası veriliyor. En düşük ceza 492 TL, bir de belediye ruhsatı yoksa başka eksik varsa iki ceza yer; 1000 TL. Bu günah. Biz yolcumuzu mağdur etmeyeceğiz. Bu konuda çok titiz davranıyoruz. Bizim annemiz, kızımız olabilir… İşi olan arkadaşımız olabilir o sırada o durumunu açıklar ama bir günde 10 defa olmaz bu. Bu konuda çok hassasız. İstanbul’da daha dün akşam polis işlem yapıyordu taksilere, böyle mi olsun istiyoruz? Biz İzmir’i İstanbul yaptırmayacağız. Gelen şikayetlere anında dönüş yapıyoruz. Gerekirse işine son veriyoruz. Öz eleştiri yapmamız gerekiyor. Belediye trafik, şikayetler doğrultusunda gerekli işlemi yapıyor. Bizler işimize sahip çıkmalıyız. İstanbul gibi olmamız lazım” dedi.

İZMİR’DE TUTUNAMAYACAKLAR
Geçmiş dönemde Anık’ın, UBER sistemi hakkında yaptığı “Bizim birlik beraberliğimizi bozamazlar” açıklamaları ve temmuz ayında İstanbul ve Ankara’dan sonra UBER araçlarının İzmir’de çalışmaya başlamasının hatırlatılması üzerine konuşan Anık, “Küresel firma diye hitap ediyor, ismini zikretmiyorum reklamını yapmamak için. Dünyanın bir gerçeği. Dünyanın her yerinde varlar ve İzmir’de de başlıyoruz diye reklam verdiler. O gün söylediğim şeyin arkasındayım, taksi özelinde burada tutunamayacaklarını söyledim. Hakikaten de öyle oldu. Bir takım arkadaşlarımızı ‘size 3’er yüz bin lira’ diyerek ikna etmeye çalıştılar. Buna alet olanlar oldu… İstanbul’dan bir ekip geldi durakları gezdi, kartlarını dağıttı. Beklediklerini ve umduklarını bulamadılar. Zaten UBER’in niyeti o değil. Niyeti İzmir’de taksiyle çalışmak değil. Bunlar, taksiyle çalışabilirler mahkemeden karar çıktı, diğer araçlarla şu an Türkiye’de taşıma yapamıyorlar ancak bir mesaj attılar. Premium araçlarla taşımacılık diye bir şey. Oluşturdukları portföye mesaj attılar. Şoför arkadaşlarımızın telefonlarını topladılar ve bunlara özel arabadan bu işi yapın demeye başladılar. Bunların niyeti taksiyle taşımacılık yapmak değil. Yasak olmasına rağmen şu anda çalışıyorlar, Çeşme ve Bodrum ağırlıklı olarak. Taksilerle olan işi de tutmadı. Bizim arabalarımız orta sınıf, onlar ise lüks arabalarla taşımacılık yapıyor. Lüks araçla taşımacılık yapması yasak, vito tipi arabalarla. Bu mesajı nereden atıyorsun? Oluşturduğu telefonlar üzerinden bir takım meslektaşlarımızı transfer ederek veya bunları yönlendirerek araba aldırıyorlar ve iş vermeye çalışıyorlar. Yakalandıklarında da bunun cezası var. İzmir’de umduklarını bulamadılar, meslektaşlarıma da teşekkür ediyorum, kimsenin bunlara alet olmasını istemiyorum. Bunların New York’ta yaptıklarına ilişkin bir video var. Gidip orada bu çekimi yapan Türkiye’den ünlü bir gazeteci. Küresel firmanın taksilere verdiği zararla ilgili… Bir gün bana gelen olursa söyleyin ben izlettireyim. Ondan sonra ne olduğunu göreceksiniz.

KENDİ İŞİMİZE SAHİP ÇIKACAĞIZ!
Şu anda umduklarını bulamadılar, gelecek için ise iş bize düşüyor. Meslektaşlarıma sesleniyorum; şikayet etmek sorun değil. Biz onun yaptığı işi kendimiz yapmamız lazım. Eğer bu kurduğu iletişim ağıyla bu işi yapıyorsa aynısını biz yapalım. Nitekim de biz bu sistemi kurduk ve yapacağımız iş kendi işimize sahip çıkmak. Kendi işimize sahip çıkmazsak bir noktaya kadar mücadele edebiliriz. Uzun vadeli düşünmek lazım; bunların girdiği tüm ülkelerden hep taksici esnafı zararlı çıkmıştır. Bizim esnafımız taksicisine ve müşterisine sahip çıkacak. Müşteri sizden aldığı hizmetten memnun olursa başkasını aramaz. Biz mücadelemizi yaparız ama esnafımızın sahip çıkması ve 3-4 dönem sonrasını düşünmesi lazım. Teknolojinin gidişatını hesaba katarak ayak uydurmazsak, biz ilerde bunlarla yarışamayız. İşlerimiz şu an gayet iyi. Onlara da rağbet olmadı ama tehlike bitti demek değildir kendi işimize sahip çıkacağız” dedi.

BİZDE FİYAT SABİT, ONLARIN TARİFESİ YOK!
UBER araçları ve İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası’na bağlı araçlarının arasındaki farktan bahseden Anık, “Onlar bizden daha pahalı. Yazlık yerlerde yaptıkları yasal değil ama sistem indirildiğinde araçları kullanılabiliyor. Bunlar bizlerden daha pahalılar. Bunlar duruma göre hareket eder. Hava bozuk, yağışlı fiyatını yükseltir. Tarifeleri yok, ortama göre belirliyorlar. Bizde ise sabit fiyat. 10 dakika da yarım saatte de fark etmiyor. 500 metre, 500 metre aynı ücret alınıyor. Onda öyle değil, trafik sıkıştı fiyat yükseltiyorlar” diye konuştu.

ENTAKSİ UYGULAMASINA SAHİP ÇIKMALIYIZ
İzmir’de uygulanan ENTAKSİ hizmetiyle ilgili gelen geri dönüşleri aktaran Anık, “Biz bu sistemi kurduk, 8-9 ay oldu. Önümüzdeki günlerde de geniş bir reklam kampanyasına gidiyoruz. Sistem çalışıyor, aksayan yerleri olur tabi ki. Arkadaşlarımızdan sahip çıkanı da çıkmayanı da var. eğer siz bu işe sahip çıkmazsanız yarın başımıza öbür türlü işler gelir. Sistemine sahip çıkacaksın, aksayan yön varsa söyleyeceksin. Memnuniyet iyi, daha iyiyi yakalayabilmek için çalışıyoruz. Büyükşehir başkanımız da bizlere destek veriyor. Fuar’dan sonra bize billboardlarda yer verecekler. Bunu duyurmamız lazım” dedi.

TAKSİ 4 YILDAN FAZLA ÇALIŞAMAZ ZATEN
Servisçilerin araçlarda bulunan yaş sınırı hakkında sürenin uzatılması talebinin taksilerde olamayacağını açıklayan Anık, “Bizim böyle bir talebimiz yok. Taksi ve servis apayrı. Taksi sürekli trafiğin içinde. Parası olan tercih ediyor… Bizde 9 yaş sınırı var ama ortalamamız 3’tür. Bir taksi 1 yılda 150 bin kilometre yol yapar. Arabayı 4 yıl kullandıktan sonra daha fazla kullanamazsınız. 2-3 yaşında kilometresi düşük araca geçersiniz ve o şekilde 9 yıl tamamlanır. Servis ve taksi farklı bir durum” şeklinde konuştu.

YA OLACAK YA OLACAK
Araç yenilemede karşılan ÖTV sorunuyla ilgili çağrılarını yenileyen Anık, “Bu konuda İzmir milletvekillerinden bize dönüş yapanlar oldu, kendilerine teşekkür ediyoruz. Ankara’da da böyle bir çalışma var, meclis açıldıktan sonra gidip bu konuyu görüşeceğiz. Çok büyük sıkıntıdayız bu konuda. Taksi yüzde 45 ödüyor vergiyi. 200 bin TL’lik araca 90 bin TL’lik ÖTV, yüzde 14'ten KDV ödüyoruz. 70 binlik araç, 200 bine çıkıyor. Bu korkunç bir para. Ben de yolcu taşıyorum, minibüs de. Onlar yüzde 4 ödüyor ben yüzde 40. Bunun bir çaresi olması gerekir. Hepimiz yolcu taşıyoruz. 1 sefere mahsus bunu yaptılar. Biz 0 istemiyoruz, yüzde 15 olsun ama hep olsun. Bana yine 3 yıl şartı konsun. Herkes haklısınız diyor ama icraat yok. Yüzde 45’le ayakta kalmamız mümkün değil. Değiştirmeliyiz. Bir ÖTV indirimi oldu ama bize bir faydası yok. 300 bin üzerindeki araçlar için yaptılar. Orta sınıf araç için yapılan yüzde 5 bizim için hiçbir şey. Bununla araç değiştiremeyiz. Bu konunun hallolması konusunda her şeyi yapacağız. Ya olacak ya olacak başka çare yok” dedi.

SORMA YETKİM YOK
Otobüs ve uçaklarda bulunan HES kodu gösterme zorunluluğunun taksilere gelme ihtimaline ilişkin konuşan Anık, “Taksi biraz daha özele girdiği için benim vatandaşa onu sorma yetkim yok. Ama ben buradan arkadaşlarıma seslenmek istiyorum; mutlaka yolculara maske takmalarını söyleyin. Aşı olmayan arkadaşlarımız mutlaka aşı olsun. Akşama kadar 30 kişi biniyor araca… Bu konularda çok hassasız, önümüzdeki günlerde bunun kontrolleri de olacak. Sabah 8 buçuktan akşam 4’e kadar odamızın önünde dezenfeksiyon yapıyoruz. Yazıhanelerimizi dezenfekte ediyoruz. Büyükşehir oda önündeki dezenfeksiyon işlemine destek veriyor” ifadelerini kullandı.

ÇALIŞMALARIMIZ TÜRKİYE’YE ÖRNEK
Anık, ocak ayında gerçekleşecek genel kurul hakkında açıklamalarda bulunarak, şu sözleri söyledi:

“Hayırlısı olsun diyelim öncelikle. 1 Ocak ve 31 Mart arasında genel kurul yapıyoruz ancak pandemi ne getirir bilmiyoruz. Biz görevimizin başındayız. Allah herkesin yolunu açık etsin, isterse 10 aday olsun. Bizim ne yaptığımızı herkes biliyor. Ben görevimi yapıyorsam, esnaf da destek verirse devam ederiz. Ben hodri meydan diyorum. Biz adayız karşımızda kim olursa olsun önemli değil, küçük görmek değil bu… Bizim özgüvenimiz var ve yaptığımız çalışmalarla Türkiye’ye de örneğiz. Bizi Ankara’ya İstanbul’a sorabilirler; onlar bizi muhalefetten daha iyi takip ediyorlar.”

Gece saatlerinde taksilere tehlikeleri yolcuların binmesi veya acil herhangi bir durumda hızla müdahale edilebilmesi için araçlarda panik butonları olduğunu söyleyen Anık, “Bizim panik butonlarımız var araçlarımızda. Türkiye’nin hiçbir odasında 7/24 hizmet veren haber merkezi yoktur. 6 personelimiz var ve gece gündüz çalışıp, acil durumlarda ilgili birimlere yönlendirme sağlıyorlar” dedi.

Otomobil alacaklar dikkat! İkinci El'de düşüş başladı

Şehirlerarası ulaşımda 'PCR testi zorunluluğu' başladı