HABERLER>EKONOMİ
3 Ağustos 2018 Cuma - 13:08

Başkan Kaya: İzmir maalesef bazı konularda üvey evlat!

Tarihi Kemeraltı Esnaf Derneği Başkanı Kaya, “İzmir maalesef bazı konularda üvey evlat. Merkezi ve yerel yönetim arasında bir sıkışmışlık var. Biz CHP, AKP olayını kaldırmaya çalışıyoruz. Biz biriz. Her partiden esnaf arkadaşım var. Biz Kemeraltı’na hizmet İzmir’e hizmet mantığıyla yürüyoruz” dedi.

EGEDESONSÖZ- Tarihi Kemeraltı Esnaf Derneği Başkanı Ümit Kaya, Sonsöz TV’de yayınlanan ‘Günaydın Ege’ programına konuk oldu ve Aslı Eren’in sorularını yanıtladı.

Başkan Kaya; Kemeraltı'nın tarihi dokusundan, esnafın bir bütün oluşundan ve çarşının özelliklerinden bahsetti.

KEMERALTI’NDA ŞU AN KAZANIM SÖZ KONUSU
Başta alışveriş merkezlerinin (AVM) çoğalması ve yerel yönetimlerle zaman zaman yaşanan sorunlar üzerinden konuşan Kaya, “Kemeraltı Türkiye’nin en büyük tarihi açık alanlarından biridir. Ancak son 12-13 yıldır kan kaybı yaşıyor. Şehrin göbeğindeki AVM’lerden dolayı... Ancak şu an öyle değil. Şu anki valimiz Kemeraltılı ve bu konuda belediyelerle toplantılar yapıyoruz. Büyük bir başarı kaydettik. Belediye başkanımızın da yardımıyla kanalizasyonu ve alt yapıyı düzelttik. Kemeraltı’nda şu an kazanım söz konusu. Biz bu kan kaybını önümüzde ki sene daha da iyi duruma getireceğiz. Bu konuda sağ olsunlar devlet de arkamızda. Kemeraltı bilindiği üzere sadece İzmir’in değil Ege Bölgesi’nin de elması konumunda. Son 2-3 yıldır işlenmeye başladı. Sağ olsunlar ileri gelen büyüklerimizde ilgileniyor. Artık turizm olarak da reklamlarımız başladı. Gezilecek, tanıtılacak tarihi yerlerimiz,  nereden ne alınır, gıda konusu ile ilgili tanıtma çabalarımız başladı. Bunların yanı sıra Kemeraltı, Kordon’la bir bütün. Basmanesi’yle,  Güzelyalısı’yla görselliğe hitap eden bir yer. Saat Kulemiz var.  Herkesin buluşma noktasıdır. Örneğin şu an hafta içi 250 bin hafta sonları 400 bin kişiyi ağırlıyoruz. Düğün sezonu bu bağlamda esnafın yüzünü güldürüyor. Aile kültüründen geldiğimiz için samimiyiz. Dergiler yaptık ayrıca. Bu dergiler çok tutuldu. Beşinci sayımızı çıkardık. Tarihi Çarşılar Federasyonunu da kurduk. Üçüncü senemiz. Her esnaf hakkında bir bilgimiz var. Mardin esnafı da Bursa esnafı da var. Biz bir bütünüz. Tarihi Çarşılar Yasa Tasarısı hazırlandı. Örneğin tabela kirliliğini kaldıralım, küçük esnafın korunması bizim için önemli olan. Bir ziyaretçi fazla gelse bizim karımıza. Ancak her seferinde bir belediyeyle bir sorunla karşılaşıyoruz bu sorunları aşmak için bu tasarıyla bu kararların esnafa devredilmesini istiyorum. Artık Kemeraltı’nı yayalara açtık. Bariyerlerle kapatıldı girişler. Araç girişi sabahtan akşama kadar yasak. Artık 10.30- 17.30 saatleri arasında yalnızca yaya girişi var. Ancak yaz mevsiminde saat 17.30’da hala alışveriş devam ediyor. Biz bu saatlerin 19:00’a uzatılması talebini ileteceğiz. Umarım bu dikkate de alınacak. Buna inanıyorum” dedi.

BİZİM SLOGANIMIZ; BUYURUN GELİN KAYBOLUN!
AVM'lerin Kemeraltı ve esnafına olumsuz etkileri konusuna değinen Kaya, “AVM’ler bizim için ilk zamanlar tehlikeliydi. Yazın serin kışın sıcak bir ortamdı. Ancak ürün yelpazesi AVM’lerde söz konusu değil. İnsanlar artık AVM’lerden sıkıldı. Bizim insanımız teması seviyor. Kemeraltı’nda 10 liralık bir şey bile alsanız esnaf size kahve ikram eder. Hal hatır sorar. AVM’de ise barkodunuzu okutur, öder çıkarsınız. Artık AVM’ler bomboş. Türkiye’nin neresinden İzmir’e misafir gelirse gelsin öncelikle Kemeraltı’na uğruyor. Tarihi Kemeraltı’nda bildiğimiz kadarıyla 400 yıldır olan bir doku var. Camisi, Sinagog’u, Müslüman’ı Gayri-Müslim’i barındıran bir çarşı… Ege Bölgesi’nin ilk alıveriş merkezi... İpek Yolu’nun sonu… Bir liman kenti...  Gelip yaşanması dolaşılması gereken bir yer. Kemeraltı’na gelindiğin de yapılması gerekenler kesinlikle börekçiye, dönerciye, tatlıcısına uğranmalı çoğu tatlıcı markası buradan çıkmadır zaten. Bir günde Kemeraltı’nı bitiremezsiniz. Kahvecilerimiz çok fazla. Artık bir marka olduk. İnsanlar Türk kahvesini kemer altında içmek istiyor. Çok sayıda kahve çeşitleri var artık. İnsanlar dışarıda yemek yese bile kahveye Kemeraltı’na geliyor. 40 yıldır hatırı vardır zaten bunu hep gündemde tutuyoruz. Bizim sloganımız buyurun gelin kaybolundur. Kemeraltı’nı bir günde bitiremezsiniz. Her gün bir şey için ayırmalısınız. Sadece camileri gezeceğim deseniz bile bir gününüz belki yeter” ifadelerini kullandı.

GECE DE YAŞAYAN BİR KEMERALTI OLACAK
Kemeraltı'nı canlandıracak projelerden bahseden Kaya, “Büyükşehir İzmir Tarih Projesi hazırladı. Bu projede Kemeraltı olmazsa olmazdı zaten. Geçtiğimiz günlerde de görüşmeler yaptık. Artık daha sağlıklı işbirlikleri olacak. Bu sene gelen Çinli turistler de uğradı ancak az turist geldi.  Geçenlerde Abacı Hanında esnafla buluştuk. Oraya restoranlar yapmayı planlıyoruz. Sakin bir sokak orası eğer oraya restoranları getirirsek artık gece de yaşayan bir Kemeraltı olacak. Önümüzde ki günlerde belli projelerimiz var bunların hepsi bizim esnafımız için. Bu arada taksilerimiz, dolmuşlarımız var. Talatpaşa Bulvarı’nın orada Büyükşehir bunları kaldırdı. Bu bizi üzüyor. Öğle yemeğine gelen çalışanlarımız vardı. Daha kolay gelip giden vatandaşlarımız vardı. Bu konuda sesimiz olursanız çok mutlu oluruz” açıklamasında bulundu.

İNSANLAR WHATSAPP’TAN BAYRAM KUTLAMAYA BAŞLADI
Gelenek ve göreneklerin unutulduğuna değinen Kaya, “Kurban bayramına da her sene olduğu gibi hazırız. Yaz olduğu için yüzümüz gülüyor. Fakat bu uzun süren tatillerden dolayı örf ve adetlerimiz bitmeye başladı. İnsanlar WhatsApp’tan bayram kutlamaya başladı. Ziyaret olmayınca şekercim şeker,  kolonyacım kolonya satamıyor. O bayram gezmeleri olmadığı için esnaf satış yapamıyor. Vatandaşımıza sesleniyorum buyurun gelin bayramlaşalım.  Uzun tatiller bizim geleneklerimizi bitiriyor. Büyüğe ziyaret, çocukların kapı kapı şeker toplaması kalmadı. Önceden çarşıya gelip çocuklarımıza bayramlık alırdık. Ben tekrardan o günlerin gelmesini isterim” diyerek düşüncelerini dile getirdi.

İZMİR MAALESEF BAZI KONULARDA ÜVEY EVLAT!
İzmirlilerin kamuda uygulanan bazı prosedürler sebebiyle hizmet almakta zorlandıklarını belirtken Kaya, “Delegeler ilgilenmiyor demeyelim de bürokrasiye takılıyoruz. Sürekli bir prosedür çıkıyor. Yapılacak işler varsa belediyeler tarafından hemen yapılıyor ancak anıtlar tarafından biz takılıyoruz o tasarıda da bundan bahsediyoruz. Örneğin Kemeraltı’nın alt yapısı için başvuruyoruz e oradan kemik çıkabilir diyorlar e al kemiği kenara koy. Bir yerde bayanlar varsa alışveriş yapılıyor e taşlar bozuk hanımların ayakkabının topuğu kırılıyor girmek istemiyorlar o yola. 2007’den beri biz kararı bekliyoruz. Prosedüre takılmak istemiyoruz artık biz o kemik çıkarsa zaten ilgili yerlere bildireceğiz. Biz Büyükşehir Başkanımızdan aktarmalı sistemden dolayı sorun zorluk çıkıyor Başkandan Kemeraltı otobüsleri istedik hala bir cevap yok. Konak otobüslerinin adını Kemeraltı mı yapalım dendi. Alakası yok günde iki sefer bile yapılsa inanılmaz bir değişiklik olur. Kemeraltı yaşarsa yine en çok İzmirliler mutlu olacak. Bazı mekanlar zamana o günün şartlarına yenik düştüler. Sürekli prosedüre takılıyor alkol satışı olmuyor camiye 100 metre diye. Her yerde cami var Kemeraltı’nda. Bu restoranlar çalışsın ki gece Kemeraltı yaşasın. İlla Kordon’a bağlı kalmaya gerek yok ki. Kemeraltı da bir alternatif olmalı.  İzmir maalesef bazı konularda üvey evlat. Merkezi ve yerel yönetim arasında bir sıkışmışlık var. Biz artık partiyi, CHP, AKP olayını kaldırmaya çalışıyoruz. Biz biriz. Her partiden esnaf arkadaşım var. Biz Kemeraltı’na hizmet İzmir’e hizmet mantığıyla yürüyoruz. Necip Bey’in Kemeraltı ile ilgi çok güzel projeleri var. Örneğin otopark gibi. Artık Necip Ağabey seçildiğine göre onu da biraz sıkıştıracağız. Yapalım bir otopark insanlar rahat rahat gelsin alışverişini yapsınlar. Bu konunun peşindeyiz. Meclis tatili bitsin ilk işimiz Binali Beyle ve Necip Nasır ile görüşmek. Örneğin şu alt yapı ile üstünün kapatılması ile ilgili devletle görüşülecek. Hem tarihi doku korunsun hem esnaf mutlu olsun tek amacımız bu. Kemeraltı’nı yaya açıyoruz ama saat 17:30, araçlar bir giriyor, çocuklu kadınlar pusetlerle arabaların arasında sıkışıyor onlar da haklı olarak bir daha gelmem diyor. İnsanların hayatı biraz daha kolaylaştırılırsa burası daha da renklenecek” diyerek devam etti.

3’TE 1 ESNAFIMIZI KAYBETTİK, ACİL BİR ŞEYLER YAPMALIYIZ!
Kaya, Kemeraltı'ndaki esnafın kepenk kapatmasına dair konuşurken, “İddia değil gerçek bunlar. 2016’dan beri adı belli olmayan bir kriz söz konusu. Her sene geçen senenin borcunu kapatmaya çalışan bir esnaf var. 14 bin olan sayımız 10 binlere düştü. 60 bin evine ekmek götüren insan var orada. Dolarda çok etkiledi para akışı durmuş durumda. Acil bir şeyler yapmalıyız ki olan esnafı koruyup yeni yatırımcılar alabilelim. Yaz bitiyor yılbaşı geliyor hep önümüzde başka şeyler var. Nasip olurda bu söylediğimiz projeleri gerçekleştirebilirsek her şey çok iyi olacak. Şimdi Agora ve Kemeraltı arasında da bir yenileme çalışmaları yapılacak. Suriyeliler bizim Kemeraltı’na pek giremediler belki atölyelerde vardır bilemem ama perakende olarak yapabilecekleri bir şey yok. Şerbetten anlamaz boyozdan anlamaz satabileceği bir şey yok” dedi.

AVM’Yİ DEĞİL ESNAFI BESLEYİN
Kaya ayrıca son olarak, “Halkımıza alışverişlerini küçük esnaftan yapmalarını, küçük esnafın yaşadığı yerde ekonominin düzgün olduğunu belirtmek istiyorum. AVM’yi yabancı sermayeyi beslemeyin. Benim esnafım müşterinin cebinde 2 lira varsa 3 liralık ürünü verir. Bizde samimiyet var. Şimdiden tüm Türkiye’nin kurban bayramını kutlarım hepimiz için her şeyin en hayırlısı olsun” temennisinde bulundu.

Kocaoğlu, Ankara yolcusuydu... Uçağa binmek üzereyken geri döndü: Sebebi ise...

Karşıyaka yeni sezon öncesi tat vermedi